Републичка Агенција за безбедност саобраћаја , Општинска Комисија за безбедност саобраћаја и општина Бајина Башта организовали су предавање за трактористе са њеног подручја. Предавач је био Душан Пешић, начелник Одељења за превенцију и едукацију у Републичкој агенцији за безбедност саобраћаја.
Сала Скупштине општине била је препуна тракторсита. Њих је на почетку рада поздравио председник општине Бајина Башта Радомир Филиповић.
– Част ми је да поздравим све присутне у име општине Бајина Башта и своје лично име. Задовољство ми је да представим представнике Агенције за безбедност саобраћаја са којом наша општина има одличну сарадњу. Подаци показују да су трактористи најугроженија категорија у саобраћају у бајинобаштанској општини. Од 2001. године до данас имали смо укупно 42 погинула лица. Од тога је 11 тракториста што износи 26 процената. Редовно издвајамо средства за побољшање стања у безбедности и то чинимо преко Комисије за безбедност саобраћаја. И ово предавање има за циљ да нам укаже на потребу да више водимо рачуна како користимо трактор. Локална самоуправа покушаће да наредних година што више путева доведе у пристојно стање. Лане смо асфалтирали 22 километра путева. Ове године у плану је асфалтирање још 44 километра- рекао је Радомир Филиповић, председник општине Бајина Башта.
О циљу предавања за трактористе начелник Агенције за безбедност саобраћаја Душан Пешић рекао:
– Основни циљ је да укажемо трактористима о важности поштовања саобраћајних прописа, коришћења кабина и рамова на тракторима и покажемо видео записима примере који су доводили до страдања њих и других лица. Подаци говоре да су оваква предавања допринела смањењу броја погинулих тракториста. Тако, на пример, 1997. године погинуло их је у Србији 115, а прошле године 37. Нисмо задовољни ни са оваквим стањем јер може се учинити да број страдалих тракториста буде још мањи. Трактористи мање страдају када су у саобраћају на путевима, знатно више губе живот када су сами на њивама или у шумама- истакао је Душан Пешић.
Најчешћи проблеми јављају се због неадекватне вожње трактора нарочито на косинама и нагибима. Проблеме прави неисправност трактора, у првом реду кочионог система, неосветљеност, немање ротационог светла и троугла за спора возила. Због тога у саобраћајним несрећама најчешће не гину трактористи већ други учесници у саобраћају. Општина Бајина Башта је међу најугроженијима. Од 2013. године па до сада имала је осам погинулих у саобраћају, од тога половину чине трактористи. Иначе, златиборски и ваљевски крај важе за подручја где највише гину трактористи.
Предавање је наишло на леп пријем код тракторита.
– Од 1980. године имам трактор. Стално водим рачуна да је исправан. Нисам имао никаквих проблема. Предавање је добро осмишљено. Видели смо путем видео- бима многе ситуације у којима су страдали трактористи и други учесници у саобраћају-вели Радоје Тадић из Костојевића.
– Од пре 12 година имам трактор “Томо Винковић“. Одржавам га по прописима па није било угрожавања моје безбедности. Добро је што смо учествовали на предавању. Могли смо доста да научимо о безбедности што ће нам користити – каже Раде Максимовић из Бесеровине.
Сви учесници предавања добили су на поклон прслуке, ротационе апарате и троуглове за означавања спорог возила као што је трактор.
КАБИНА И РАМОВИ ЧУВАЈУ ТРАКТОРИСТЕ
За безбедност тракториста веома је важна кабина или рам трактора. Донет је давно пропис да их морају имати сви трактори регистровани после 1983. године, али се и даље толерише њихово немање. Коначно од идуће године то ће бити обавеза.
– Надамо се да неће бити продужења за ту обавезу. Рам, поготово кабина, готово у потпуности штите трактористе од смртних последица, нарочито приликом превртања. Знамо да кабина кошта око две хиљаде евра, али живот је много скупљи. Морам да похвалим локалну самоуправу Бајине Баште што спроводи активности на повећању безбедности тракториста, али и других учесника у саобраћају-нагласио је Душан Пешић, начелник одаљења за превенцију и едукацију при Агенцији за безбедност саобраћаја у Републици Србији.
Текст и фото: М.Андрић