Tекстови ове рубрике можда могу да нам понешто помогну, објасне или да на нешто подсете. Садржај није шкодљив, а није ни увредљив, нити нас може увући у неку невољу. За сва појашњења питати аутора ако га сретнете, често докон пролази поред вас.
У овом тексту направићемо мали осврт грађанина на изглед градских улица, на стање и безбедност саобраћаја, осврт на јавне површине за саобраћај, као и на однос и понашање возача за воланом. Улице су, поред тргова и фасада, са својом инфраструктуром и режимом саобраћаја, једна од битних одлика града, која се примећује на први поглед. Ми верујемо да смо се одавно уписали у туристичко место. Стало нам је до лепог утиска. Да ли је баш тако, и колико се трудимо, да тај утисак остваримо?
Централне улице града су неравне, са оштећеним хабајућим слојем, по којима се љуљате као у чамцу на немирној води. Сигнализација је добра али је велика површина заузетог јавног простора. Много ружних и неукусних објеката, излагања робе и рекламирања, а ивичњаци су добри само за предратна возила. Неке градске раскрснице су веома ризичне и опасне. Стална су претња учесницима саобраћаја. Посебно раскрснице Б,Нинчић – В.Путника, Светосавска – Земљорадничка и В.Мишића – В.Караџића. Прву мораш да прођеш на ризик, друга има бесконачан мртви угао, а трећа ће бити безбедна ако се распродају све паприке и друго поврће и воће. Да ли се неко бави овим анализама и праћењима? Некад је био Савет саобраћаја, а данас, или га нема, или их нико ништа не пита. Паркинге треба посебно анализирати. Уређени су тако, да су од мале користи грађанима. Још мање доносе добит онима који њима управљају. Ми смо, изгледа, ретко место где управљање паркинг простором није уносно. Пред важним јавним објектима тешко ће те наћи паркинг, а оно мало простора, узели су запослени.
Туристичка сезона је у пуном јеку, а шта је са градском расветом? Неке улице, ван ужег градског језгра су у тоталном мраку. Тај део града ноћу личи на време кад су свирале сирене за опасност.
Град ноћу, лево од нове цркве
Број возила у граду је одавно у нескладу са величином града. Локални возачи, дуго времена навикнути на само једну прометну саобраћајницу, сада са већим интензитетом саобраћаја, често имају проблем. Паркирање између два возила уздужно, многима је компликовано. Паркинзи су обележени често уздужно, чак и тамо где то није било рационално. Најава паркирања са четири мигавца, за локалне возаче није позната, што је иначе уобичајена комуникација возача у већим градовимa. Заузимање више паркинг места, уместо једног, је често виђено, што додатно нервира људе. Долазак гостију, посебно лети, почиње да ствара саобраћајне гужве. Престројавање на раскрсницама, ради скретања у бочну улицу, за домаће возаче је такође непознаница. Код „Европе“ некад чекате два зелена светла, да прођете раскрсницу. Прича о возачима, који нам дођу као туристи, има своју другу димензију. Они град доживљавају претежно као провинцију, у којој и није потребно да претерано буду дисциплиновани. Ретко се заустављају на „стоп“, стају у улици било где, паркирају паралелно са возилом у супротној траци и слично. Саобраћајаца на улицама и раскрсницама нема, и нису примећени да се баве неправилним паркирањем или гужвама на улици.
Некад је у причи о саобраћају владало мишљење, да су жене много пажљивији и дисциплинованији возачи од мушкараца. То су потврђивали и разни статистички подаци. Сада, у нашим условима, без посебних статистичких анализа, морамо, по свему судећи, констатовати потпуно супротно. Ако испратимо понашање дама пред вртићем, пред продајним објектима, на раскрсницама или паркинзима, тешко да нећемо приметити необичну ароганцију и себичност. Најчешће возе скупоцена возила. Да ли је тај статусни стил допринео тој промени понашања ових возача, или је то тренд са естраде, са филма, односно из света који живи прилично ирационално? Улица, као саобраћајница, има строга правила и не може се користити како приватно желимо. Даме не треба критиковати што по некад личе на глумице и певачице, напротив. Саобраћај је, ипак, нешто озбиљно, и опасно. Напред речено је писано добронамерно и није усмерено негативистички другом полу. На месту, које видите на слици неправилно паркираног аута, правилно паркирани ауто, у назад, излази на улицу. Није се ни окренуо да види може ли поћи. Удара и обара жену која иде тротоаром. Срећом без већих последица, а регистрација је „БГ“.
Дефинитивно, на улици треба веће присуство саобраћајаца и полиције, посебно у сезони. Док сам писао текст стигла је потврда наслова. Није само радар њихов посао, они су веома битни за функционисање, комуникацију и активност људи у саобраћају и на улици. Више анализа, обилазака улица, раскрсница и благовремено указивање и поправљање стања, може нас учинити још бољим туристичким местом и уређенијим градом, а свима нама лепши живот у њему. Са мало воље, ипак, све може боље !
Е’лав